TEKST 68: Al-Maqrizi om Al-Hakims antikristne og antijødiske styre omkr. år 1009

Den ægyptiske lærde Al-Maqrizi (1400-tallet) beskrev situationen under Al-Hakim, der var kalif (996–1021) således [Læs / udskriv som PDF]:


I året 1009 beordrede kaliffen af Ægypten, Syrien og Palæstina, al-Hakim, jøder og kristne til at bære skærfer rundt om livet og særlige emblemer på deres tøj. [...] Det var hårde tider for alle. Sygdom spredte sig, dødsfald blev hyppigere og medicinen var knap. Skatter, som var blevet afskaffet, blev genindført, de kirker, der lå på Makas-vejen [i Kairo] blev ødelagt, ligesom en kirke, som lå i grækernes gade, og dens indhold blev plyndret. Mange eunukker, skriftkloge og slaver blev dræbt, efter nogle af de skriftkloge havde fået deres hænder skåret fra midten af armen med en kløver på en blok.

Den 4. oktober 1009, skrev al-Hakim til Jerusalem og beordrede ødelæggelsen af ​​Den Hellige Gravs kirke (1) Han etablerede også et nyt registerkontor for at registrere de ejendomme, der var beslaglagt fra henrettede mennesker og andre. Han ødelagde klostret kendt som Dayr al-Qasr (2) og håndhævede strengt reglerne mod kristne og jøder, der krævede, at de skulle bære det særlige mærke. [...]

De kristne blev beordret til at klæde sig i sort og at hænge trækors omkring deres halse, en halv meter lang og en halv meter bred og vejende fem ratl, synlige så folk kunne se dem. De blev forbudt at ride heste og kun tilladt at ride muldyr eller æsler, med træsadler og sorte gjorder uden udsmykning. De skulle bære zunnar-bæltet (3), og kunne ikke ansætte nogen muslim eller købe en slave uanset køn. Disse ordrer blev så strengt håndhævet, at mange af dem [de kristne] blev muslimer. [...] Kirker blev ødelagt og deres inventar plyndret ligesom deres beboelsesejendomme og de huse, der tilhørte dem. [...] I år 1013 blev jøderne tvunget til at bære klokker om halsen, når de kom ind i de offentlige bade. [...] Han beordrede de kristne og jøderne til at forlade Ægypten.



J. M. Rosenløv: Kalifatet – Dets ekspansion og det muslimske herredømme i Palæstina og Syrien (2014)

Al-Maqrizi Khitat – red. B. Lewis i Islam from the Prophet Muhammed to the Capture of Constantinople, Oxford 1987. Her efter E. Hallam: Chronicles of the Crusades, 1997 s.22-24.

(1) Opstandelseskirken (Gravkirken) var tidligere blevet angrebet, men denne gang  blev den nedbrudt til grunden. Al-Hakims efterfølgere indgik forhandlinger med de byzantinske kejsere og en aftale om genopbygning blev indgået. Den nye kirke blev opført i 1048.
(2) Dayr al-Qasr: kloster i det sydlige Syrien/Jordan
(3) Der er tale om et særligt bælte – zunnar (eller zonnar/zonar) – der skulle gøre en dhimmi genkendelig som en person med lavere status end muslimer.
 

 

FORSIDE | INFORMATION | ABONNEMENT | KILDEARKIVER | UDGIVELSER | ANDRE TILBUD